WAT IS TRACTORPULLING??

 

Er wordt op een stuk grond (de graslaag wordt er wel eerst af gehaald) een baan uitgezet van 10 meter breed en 100 meter lang. Vervolgens gaan de tractoren, om beurten, proberen om zo ver als mogelijk te komen op deze baan. Om het moeilijk te maken wordt er een "kar" aan de tractor gekoppeld. Dat noemen we de sleepwagen. Deze sleepwagen wordt zo ingesteld, dat deze naarmate je een grotere afstand aflegt steeds meer weerstand biedt. Indien de sleepwagen zo staat afgesteld dat er geen enkele tractor 100 meter haalt, dan is de grootste afstand ook de winnende afstand. Zodra er meerdere tractoren de volledige baanlengte van 100 meter afleggen, wordt er een finale gereden met deze tractoren, waarbij de sleepwagen zwaarder wordt afgesteld.

 

Des te groter/zwaarder de tractoren zijn, des te sterker ze ook vaak zijn. Om nu een eerlijke strijd te krijgen worden de tractoren ingedeeld in gewichtsklassen. In bijvoorbeeld een gewichtsklasse tot 3500 kg mogen dan ook alleen maar tractoren meedoen die onder de 3500 kg blijven. Op iedere wedstrijd worden de tractoren (opnieuw) gewogen. Om alle tractoren in die gewichtsklasse gelijke kansen te geven, mogen de tractoren die bijvoorbeeld 3100 kg wegen de tractor voorzien van ballastgewichten totdat het gewenste gewicht bereikt wordt. Het is niet verplicht om de tractor dan te verzwaren tot 3500 kg; de tractor mag desgewenst ook met een gewicht van 3100 kg meedoen aan de wedstrijd.

 

Nu is het gewicht niet alleen bepalend voor de indeling van de klassen. Er zijn ook diverse verschillende soorten klassen. De meest bekende zijn de zogenaamde "standaardklassen" of "landbouwklassen". In deze klassen rijden tractoren die nog gewoon gebruikt kunnen worden voor het agrarische werk en waar dus helemaal niets aan mag worden veranderd. Deze klassen worden op de meeste wedstrijden nog steeds verreden en zijn enorm populair onder voornamelijk de agrariërs.

 

Vervolgens zijn er de "sportklassen", "super-sportklassen", "hobby-sportklassen", "mega-sportklassen", "hot-stock klassen" en "pro-stock klassen". In deze klassen rijden tractoren die er nog steeds uit zien als landbouwtractoren en die nog steeds diesel gebruiken als brandstof, maar die onder de motorkap vaak flink onder handen zijn genomen. We spreken dan over aangepaste turbo's, brandstofpompen, spruitstukken, intercoolers, banden, enzovoorts. Het vermogen is dan vaak 3 tot wel 10 maal het vermogen van de originele landbouwtractor.