10-06-2018

Obelix voorzichtig van start in Heemserveen 

Na een lange winter periode was het afgelopen zondag zover om weer voor de sleepwagen te staan.
We kunnen er kort over zijn de temperatuur kregen we niet in de motor en de Turbo kwam niet goed opdruk,met als gevolg geen topruns.
Wel is alles dicht gebleven en werkt de koppeling goed.
Aankomende week gaan we wat afstelling controleren en aanpassen.

22-07-2017

Obelix kan naar Schildwolde in de serie Goede tijden, Slechte tijden


Het heeft even iets langer geduurd met de update van de wedstrijd van gisteren in Schildwolde, omdat ik even niet wist hoe de dag van Obelix moest om schrijven.Want na 2.5 maand sleutelen en onderdelen zoeken dachten we toch echt het "lek "boven water te hebben, maar helaas geen meter getrokken

Het zeer goede nieuws is dat de koppeling nu goed is!!! Na 3 keer optoeren en martelen komt hij nog steeds weer vrij en is goed doseerbaar.


Na 2 keer proberen op te toeren en niet meer dan 0.2 bar turbo druk wist het Obelix het even ook niet meer, Voor de sleepwagen weg en de motor afstelling iets bij gesteld, maar dat had geen invloed.

Met de moed in de schoenen zijn we naar huis gereden en alles de revue maar weer laten passeren. Hier en daar heen geappt om info tevragen maar geen antwoord kunnen bedenken.

Thuis toch maar even de kleppen deksel er afgehaald. Ja 1 tuimelaarstelboutje los gelopen van een inlaat klep, en de stoterstang er naast gezet. Gelukkig alles zonder schade.


Ja en op 5 cilinders wil ook de Obelix niet.Na dit hersteld te hebben en de Obelix weer gestart te hebben liet de motor olie druk meter weer zien dat het overdruk ventiel vast zat, stationar te laag een bij optoeren niet afregelen (12 bar)

En tot over maat van ramp bij de laaste keer starten om de Obelix naar binnen te rijden, sloeg de startmoter vast. Na deze gedemonteerd te hebben bleek er een tand van het rondsel afgebroken :-(  Hopelijk zonder gevolgschade.

Maar HET KOMT GOED

Bij deze willen wij  de Organisatie van Schildwolde nog hartelijk bedanken dat we mochten aanhaken.

En Team Wild Cat bedanken voor de Cola en schaduw.


Tot zo ver



Obelix nog niet op sterkte in Fort 23-05-2017

 Dat opzoek gaan naar vermogen niet vanzelf gaat heeft de Obelix ook in Fort gemerkt. Ondanks diverse aanpassingen wilde de Obelix nog niet op de gewenste turbo komen en waaide dan ook veel te vroeg uit. Na wat slapeloze nachten denkt het team nu toch het lek gevonden te hebben. Tot zover

06-05-2017 Obelix Terwolde

Met nieuwe banden, aangepast Turbo uitlaathuis, nieuwe nokkenas en een aangepaste koppeling was het voor het Team wel even spannend wat er ging gebeuren.


Mede omdat bij de Obelix de laatste wedstrijden zijn turbodruk en uitlaat temperaturen te laag bleven, was het de vraag of dat het nu goed was. Helaas bij de eerste poging kwam de Obelix niet op voldoende turbodruk om een goede run neer te zetten, bij 10 meter werd het gas ook dicht gedaan.
Helaas bleef de koppeling ook weer plakken en kon er niet direct een tweede poging gedaan worden.
Na snelle inspectie van de koppeling bleek nu de druktafel het probleem te veroorzaken en niet de tussen platen zoals gedacht werd.
Na dat de koppeling weer los was gemaakt werd er een tweede poging gedaan, dit keer in een lagere versnelling om in iedere geval wat meters te maken. Dit keer lukte het om weg te komen met en een afstand van 90 meter te rijden Dit met 3 bar inlaat druk en 2 bar uitlaat druk en uitlaat temperaturen die veel te laag waren.


Deze week de koppeling weer demonteren en brandstofpomp controleren.
Problemen lijken het zelfde als we 3 jaar terug hebben gehad.

Tot zo ver

* 03-03-2017 Indoor Assen

Obelix voorzichtig uit zijn winterslaap bii TT Assen

Afgelopen vrijdagavond was het weer zo ver, de Obelix mocht weer uit zijn winterslaap komen en aanhaken bij TT Assen.
Gerben, Freek, Andre, Andere, Henk en Erik waren de aanwezig Team leden van dienst.

In een goed gevulde klasse van 14 deelnemers en een zware baan met veel grip

mocht de Obelix als 10de deelnemer aanhaken en kijken of de aanpassing aan de motor ook werkte.

De koude buiten lucht met een temperatuur van 6 graden in het inlaatspruitstuk zorgde er voor dat de Obelix maar moeizaam op turbo druk kwam en moeizaam de snelheid in de wielen kreeg.
éénmaal op weg leek er nog even op dat het goed zou komen. Maar bij 70 meter zakte de motor onder uit en bij 87.49 stond de Obelix stil. Een 11de plaats was het resultaat.
Niet echt en top resultaat maar met alles nog heel (en dat kon niet iedereen zeggen) en enkele aanpassingen te gaan wel tevreden.

De aanstaande weken wordt de koppeling nog weer bekeken omdat deze toch nog wat klemde, en niet fijn werkte. Ook zullen de Sponsorborden gemaakt worden, en een plaats op de Obelix krijgen Tot zo ver...

 

Klik op onderstaande link voor beelden van de Obelix in Assen

24-07-2017

Obelix kan naar Schildwolde in de serie Goede tijden, Slechte tijden

Het heeft even iets langer geduurd met de update van de wedstrijd van gisteren in Schildwolde, omdat ik even niet wist hoe de dag van Obelix moest om schrijven.

Want na 2.5 maand sleutelen en onderdelen zoeken dachten we toch echt het "lek "boven water te hebben, maar helaas geen meter getrokken

Het zeer goede nieuws is dat de koppeling nu goed is. !!!
want na 3 keer optoeren en martelen komt hij nog steeds weer vrij en is goed doseerbaar.

Ja 2 keer proberen op te toeren en niet meer dan 0.2 bar turbo druk wist het Obelix het even ook niet meer,
voor de sleepwagen weg en de motor afstelling iets bij gesteld, maar dat had geen invloed.
Met de moed in de schoenen zijn we naar huis gereden en alles de reveu maar weer laten passeren. hier en daar heen geappt om info tevragen maar geen antwoort kunnen bedenken.

Thuis toch maar even de kleppen deksel er afgehaald.
Ja 1 tuimelaarstelboutje los gelopen van een inlaat klep, en de stoterstang er naast gezet. gelukkig alles zonder schade.

Ja en op 5 cilinders wil ook de Obelix niet.
Na dit hersteld te hebben en de obelix weer gestart te hebben 
liet de motor olie druk meter weer zien dat het overdruk ventiel vast zit,
stationar te laag een bij optoeren niet afregelen (12 bar)
en tot over maat van ramp bij de laaste keer starten om de Obelix naar binnen te rijden sloeg de startmoter vast.
Na deze gedemonteerd te hebben bleek er een tand van het rondsel afgebroken  
Hopelijk zonder gevolgschade.

Maar HET KOMT GOED

Bij deze willen wij de Orginisatie Vann Schildwolde nog hartelijk bedanken dat we mochten aanhaken.
En Team Wild Cat bedanken voor de Cola en schaduw.

Tot zo ver