Werkplaats nieuws

Voor een goede prestatie op de wedstrijden zijn er natuurlijk op technisch vlak een hoop zaken niet meer origineel. Denk hierbij aan het monteren van een zwaarder brandstofsysteem, een turbo met intercooler. Ook in het motorblok zijn een aantal zaken aangepast, evenals in en rondom de cilinderkop. Denk hierbij o.a. aan aangepaste zuigers, geharde drijfstangen en aanpassingen om de kleppen verder te openen. In de aandrijflijn is een andere koppeling gemonteerd, alsmede andere tandwielen in de versnellingsbak. Onderstaand proberen wij u op de hoogte te houden van het wel en wee in de werkplaats tussen de wedstrijden door en de winterperiode.

09-2018 Obelix en verhaal van de Cilinderkop
Om dat wij nog altijd niet echt een oorzaak haden gevonden, voor het kapot lopen van de motor.
Zijn we door gegaan met het aftesten van onderdelen.
Door een speciale afdekplaat en pakking telaten snijden kunnen we nu ook cilinderkoppen aftesten op dichtheid.
En helaas kwam hier mee ook het "lek" oorzaak ook boven water waarom het mis ging.
Bij meer dan 1 bar druk komt er kleine drupjes water achter de inlaat klepzetel ring nummer 6 weg.
Dit loopt dan in de motor wat niet goed is.
Na meer dan 17500 werk uren en van af juni 1998 245 runs gemaakt te hebben, ( het merendeel met 4000RPM) gaan we nu ook afscheid nemen van deze cilinderkop.
Wij gaan in de aankomende week de nieuwe cilinderkop schoon maken en laten bewerken (uitsparing voor de kopringen, uitsparing voor de klepveren en dingen die geheim zijn :-) )
De volgende update zoeken we onderdelen en hebben we nog mooi nieuws.
Tot zo ver.

29-07-2018

 

Obelix en de drijfstangen

Nog steeds zijn we op zoek naar de oorzaak van het kapot lopen van het motorblok. De drijfstangen maar eens gecontroleerd op rechtheid. Op dit moment met onze eigen test lijken ze allemaal gewoon recht. We gaan nog even op zoek naar iemand of een bedrijf die dit nogmaals kan testen(tips zijn welkom)

 

Tot zover

23-07-2018

Helaas hebben we de oorzaak nog niet kunnen vinden waarom de motor is kapot gegaan. Maar we blijven zoeken

 

Tot zo ver

26-06-2018

Schroot en nog eens schroot

Van avond de motor van de Obelix los gehaald 
Naast het onderblok is ook de turbo, nokkenas, krukas en cilinderkop kapot .
Een echte oorzaak is met zo veel kleine delen niet meer te achter halen.
Het zal voor altijd gissen blijven wat er nu mis is gegaan

 

Tot zo ver.

21-06-2018

Vanavond is de Obelix motor kapot gelopen tijdens een test run.
Het blok is hier bij onherstelbaar 
beschadigd en afgeschreven.

 

Wel is nu weer duidelijk waar de zijafscherming voor is bedoeld

Tot zo ver

26-05-2018

Obelix niet in Fort
Maar mag wel nieuwe sponsor SEBO verwelkomen.

Helaas is het niet gelukt om de Obelix klaar te krijgen voor de wedstrijd in Fort.
Het maken van nieuwe koppeling en rempendalen,
en verder alles weer aansluiten kost toch meer tijd dan ingeschat was.

Wel kunnen we een nieuwe sponsor
SEBO personeel diensten verwelkomen.
Met vestigingen in Balkbrug, Ijsselmuiden, Nijkerk, Markelo en Assen.


Sebo Personeelsdiensten in het kort

Sebo staat voor no-nonsense, persoonlijk, slagvaardig en altijd bereikbaar. Door onze kennis en ervaring, weten wij haarfijn de juiste kandidaten te selecteren voor uw werk. Wij vinden het belangrijk dat onze medewerkers met een gezonde drive en oprechte interesse hun werkzaamheden uitvoeren.

Sebo Personeelsdiensten hecht veel waarde aan professionaliteit en betrokkenheid. Het lidmaatschap van de NBBU en certificeringen als NEN4400-1 en VCU tonen dit aan. Wij stimuleren al onze medewerkers om het VCA diploma te behalen en daarnaast leiden wij onze medewerkers telkens breder op, om zo altijd een toegevoegde waarde te kunnen zijn voor onze opdrachtgevers. In deze samenstelling zijn wij een betrouwbare partner voor uitzendkrachten en opdrachtgevers.

Bent u op zoek naar werk of zoekt u een gedreven medewerker in uw bedrijf? Neem dan contact op.

https://www.facebook.com/SeboPersoneelsdiensten/

Obelix en de laatste loodjes 8 mei 2018

De nieuw veiligheids koppelinghuis en de high flow verstuiver zijn binnen. 

Nu alles pas maken en afbouwen 

Obelix Winter Up-date  januari 2018

Na u te vertellen dat onze nokkenas ook nog op 2 nokken ernstig slijtage sporen had, en deze ook vervangen moest worden.
Sluiten wij onze meest ramp zalig tractor pulling seizoen in 28 jaar af.

Na dat wij als team de koppen bij elkaar gestoken te hebben,
is er besloten om ons met meer dan 100% de schouders er onder te zetten, en op de ingeslagen weg verder te gaan.
En er een geweldig pulling jaar 2018 van te gaan maken.

De nieuwe zuiger is in eigen huis bewerkt en al weer gemonteerd in de nieuwe cilinder bus
ook de cilinderkop is voor zien van de nieuwe uitlaat klep en verder opgefrist en ligt klaar voor montage.

De nieuwe nokkenas is verslepen en op nieuw gehard.
ook deze zit alweer in de motor.

Ook is de koppeling, trekhaak en uitlaatpijp goed gekeurd en voorzien van de noodzakkelijke stempels,

Ander punt wat ons bezig houd zijn de nieuwe regels rond de koppeling afscherming.
De stalen platen constructie die werdt gebruikt is in 2018 niet meer toegestaan.
deze moet vervangen voor een schervendeken(veiligheidsdoek) of een belhous constructie (constructie met een naadloze buis van 10 mm)
Voor de laatste construtie heeft het Obelix team gekozen.
Het afgebeelde gietijzeren koppeling huis wordt vervangen door een stalen exenplaar.
Voordeel hier van is een gewichts besparing van 35 kg en makkelijker sleutel bij de koppeling.
Dit wordt een gezammelijk project met 6 ander Zetor super sport klasse rijders. (later hier meer over)

Tot zo ver

okt-2017 De eerste aanpassing


Ivm met nieuwe regels moet de treklat ook uit 1 stuk zijn en mag er niet aan gelast zijn.
Met de nieuwe trekplaat ook nog 10 kg gewicht bespaart.

Tot zo ver

* 12-08-2017

 Ook in Balkbrug sloeg de pechduivel toe.

Na een week van druk sleutel om de starter krans op de vliegwiel te vervangen ivm afgebroken tand. En vrijdagavond toch maar de carterpan er weer onderweg gehaald om dat het motor olie overdrukventiel zijn werk toch nog niet goed deed, deze hersteld en weer dicht gebouwd.
zaterdag morgen de Obelix gestart en warm gedraaid 
De nieuwe start motor en starterkrans werkte goed en geruisloos. Olie druk goed zo als wij gewend waren. (7-8 Bar) Obelix op de vrachtauto gereden en vast gezet.
Tegen 12 uur op het terrein van trekker slep Balkbrug aan gekomen en even een rondje gelopen.Tegen 14.00 uur begin gemaakt om de Obelix warm te draaien.
Toen er gestart sloeg de start motor vast. Na nog een keer op de startknop gedrukt te hebben ging de motor rond en kwam de kloelvloeistof uit de uitlaatpijp spuiten en sloeg de motor weer vast. Drama compleet want iedereen met iets motor kennis weet dat het dan goed mis is.
Met lood in de schoenen maar afgemeld en de Obelix maar weer terug gebracht.

Afgelopen dinsdagavond de motor los gehaald.De schade was groot.
Van de 6de cilinderbus was de bovenste ring compleet van de bus gebroken, hier door kon de cilinder bus na onderen zakken en tegen de krukas,aanlopen.
De loelvloestof kon via de uitlaatklep ook in de andere cilinders lopen en hier ook alles vervuilt en ook kwam er een stuk zuiger veer tussen de uitlaatklep waar door die ook krom werd gedrukt.

Een echte verklaring hebben we niet voor het scheuren van de 10 mm dikke cilinderbus, maar dit was de zelfde cilinder waar van in Schildwolde de tuimelaar stelbout van was los gelopen, en hier door de inlaatklep niet bediende om dat de stoterstang er ook naast stond.
Zal wel iets met elkaar temaken hebben, maar de motor is niet te heet geweest en zijn geen vastloop sporen te zien.

Om dat de complete motor gedemonteerd en gereining moet worden, en een vracht nieuwe onderdelen gekocht moeten worden , hebben wij als team besloten hier het pech seizoen 2017 af tesluiten en de Obelix in de winterslaap te doen

Tot zo ver

* 5-08-2017

Obelix is de Pechduivel nog niet kwijt

Bij het controleren van de starterkrans bleek ook hier een tand half afgebroken.
Helaas hebben wij die niet op voorraad en zal dus gezocht moeten worden naar een nieuwe.

Wij hebben ons dan ook afgemeld voor Laren (gld),maar zullen er alles aan doen om a,s, in Balkbrug aanwezig te zijn

Tot zo ver

* 23-07-2017 

Obelix kan naar Schildwolde in de serie Goede tijden, Slechte tijden

Het heeft even iets langer geduurd met de update van de wedstrijd van gisteren in Schildwolde, omdat ik even niet wist hoe de dag van Obelix moest om schrijven.

Want na 2.5 maand sleutelen en onderdelen zoeken dachten we toch echt het "lek "boven water te hebben, maar helaas geen meter getrokken

Het zeer goede nieuws is dat de koppeling nu goed is. !!!
want na 3 keer optoeren en martelen komt hij nog steeds weer vrij en is goed doseerbaar.

Ja 2 keer proberen op te toeren en niet meer dan 0.2 bar turbo druk wist het Obelix het even ook niet meer,
voor de sleepwagen weg en de motor afstelling iets bij gesteld, maar dat had geen invloed.
Met de moed in de schoenen zijn we naar huis gereden en alles de reveu maar weer laten passeren. hier en daar heen geappt om info tevragen maar geen antwoort kunnen bedenken.

Thuis toch maar even de kleppen deksel er afgehaald.
Ja 1 tuimelaarstelboutje los gelopen van een inlaat klep, en de stoterstang er naast gezet. gelukkig alles zonder schade.

Ja en op 5 cilinders wil ook de Obelix niet.
Na dit hersteld te hebben en de obelix weer gestart te hebben 
liet de motor olie druk meter weer zien dat het overdruk ventiel vast zit,
stationar te laag een bij optoeren niet afregelen (12 bar)
en tot over maat van ramp bij de laaste keer starten om de Obelix naar binnen te rijden sloeg de startmoter vast.
Na deze gedemonteerd te hebben bleek er een tand van het rondsel afgebroken  
Hopelijk zonder gevolgschade.

Maar HET KOMT GOED

Bij deze willen wij de Orginisatie van Schildwolde nog hartelijk bedanken dat we mochten aanhaken.
En Team Wild Cat bedanken voor de Cola en schaduw.

Tot zo ver

21 juli 2017

 

De Obelix kan weer achter de zwijnen aan 💪

2 juli 2017

En de Obelix is nog stil

Zo als er nu er na uit ziet komen eind deze week de onderdelen binnen.
Het Obelix team zal er alles aan doen om dez zo snel mogelijk te monteren en de Obelix weer wakker maken.
Dan zal het even zoeken zijn naar een wedstrijd, waar wij kunnen proef draaien.

Tot zo ver

26 juni

Obelix ook niet naar TrTr Heemserveen 
Helaas is het niet optijd gelukt om de juiste klepveren te vinden.
Wij hebben ons dan ook helaas moeten afmelden voor Heemserveen.

 

Tot zo ver

31 mei Obelix niet naar Hoogblokland

Helaas hebben wij ons moeten afmelden voor de NTTO wedstrijd Hoogblokland op 9 juni.
De onderdelen om de Obelix weer te laten brullen kunnen niet op tijd geleverd worden om aan te kunnen haken in Hoogblokland

Heel mischien lukt het ons nog om zondag 11 juni een proef trek te maken op de Trekerslep wedstrijd in Heemsterveen

Tot zo ver

23 mei

Obelix nog niet op druk in Fort

Dat opzoek gaan naar vermogen niet van zelf gaat 
merkte de Obelix ook in Fort ondanks diverse aanpassingen wilde de Obelix nog niet op de gewenste turbo druk komen.
en waaide dan ook veel te vroeg uit.
Na wat slape loze nachten denkt het team nu toch het "lek"
gevonden te heben.

Tot zo ver

Obelix zaterdag 6 mei naar Terwolde

A.s zaterdagmiddag 6 mei zal de Obelix zijn eerste buiten wedstrijd hebben in Terwolde.
Met de nieuwe banden en Turbo uitlaathuis.

Mede mogelijk gemmaakt door onze Sponsors :
Vogelzang Dakelementen
Antuma grondverzet 
Moerwijk verhuur
Koggel verhuur en catering
Van de Brake kunstgras
Duport b.v.
Panolin olie

Tot zo ver

Nieuwe banden Obelix(25-03-2017)

Afgelopen zaterdag zijn de nieuwe banden opgehaald door Freek en Erik bij Hans Heesakker 
Direct ook maar op de velgen laten leggen zonder binnen band om gewicht te besparen.

Deze aanschaf is mede mogelijk gemaakt door onze sponsor Vogelzang Dakelementen uit Dedemsvaart

 

Werkplaats nieuws Obelix(19-03-2017)

 

De koppeling ligt weer uit elkaar omdat hij in Assen weer bleef klemmen, we denken de oorzaak te hebben gevonden .Ook is er een nieuw verwarmingselement besteld met pompje er in om het koelwater van de motor sneller voor te verwarmen.
Er zijn andere banden gemonteerd voor de klei met een mooie hoge nok.
 Als laatste hebben we enkele zetor motordelen geleverd aan een collega puller

Tot zo ver

 

 

 Obelix weer uit de winterslaap

Het was even rustig met nieuwe berichten nu maar even een grote update (12-02-2017)


Obelix: Met de open dag hebben zich enkele bedrijven gemeld die ons financieel willen steunen.
Naast Antuma grondverzet, Duport Duport Lubricare Panolin en PJEbanden hebben ook Vogelzang Prefabhoutbouw elementen, Koggel verhuur, Goedkoopkunstgras.nl en Mohocar Caravans hun steun voor 2017 toe gezegd.
Op dit moment zijn wij nog met 3 ander sponsors in overleg en hopen dit binnen kort positief af te ronden.

Nokkenas:
In de zoek tocht na meer vermogen hadden wilden we weer een nokkenas laten verslijpen. Tijden het gesprek met de Nokkenas slijper, hebben we besloten om het nokkenasprofiel wat we voor 2017 hadden bedacht niet uit te voeren maar direct het profiel wat we voor 2018 ingedachten hadden er maar op te laten slijpen .De nokkenas ligt nu bij de harderij en hopelijk is die eind van deze week terug om gemonteerd te worden.

Banden:
Na er nog een set banden 650/65R38 er bij gekocht te hebben en deze bij de bandensnijder neer gelegd te hebben is het nu wachten op dat hij de tijd heeft om deze te bewerken .

Indoor Assen 3 en 4 maart:
Wij hadden ons hier wel voor op gegeven maar met 38 aanmeldingen en maar 24 startplekken verdeeld over 2 dagen was onze kans om te mogen rijden zeer klein, dit om dat er wordt gekeken na de competitie resultaten van 2016 .Maar zaterdag kregen we een mail van Assen dat door het uitvallen van enkele deelnemers er nieuwe lijsten zijn gemaakt en een nieuwe reserve lijst.
Deze is gemaakt op afstand van Assen na deelnemers met volgorde van kleinste afstand boven aan en dat is de Obelix. De kans dat we op vrijdagavond mogen rijden is behoorlijk groot.
Wij zullen dat hier dan ook gelijk hier melden.

Tot zo ver.

Obelix in winterslaap 2016

Na een zeer geslaagde open dag waar naast vele bezoekers begroet te hebben. Hebben zich ook 4 sponsors gemeld die binnenkort aan u worden voor gesteld.
De Obelix staat in de werkplaats waar het nodige onderhoud en verbeteringen zullen worden uit gevoerd in de aankomende maanden

Via de facebook pagina en op deze website zullen wij u op de hoogte houden van de winter werkzaamheden.

Tot zo ver